Referentiebudgetten voor maatschappelijke participatie
ONDERZOEK
Voor meer informatie over het onderzoek naar de referentiebudgetten kan je terecht op www.menswaardiginkomen.be
Een idee? Een vraag? Een uitdaging? Mail ons om te bekijken hoe we kunnen samenwerken.
EUSOCIALCIT: Verfijning van de indicatoren 'toereikendheid' en 'betaalbaarheid'
Onderzoeks-consortium van 8 partners
​lopend
Dit project wordt door de EU gefinancierd. Het maakt een evaluatie van het beleid om het Europees sociaal burgerschap te stimuleren. Dit project moet leiden tot nieuwe indicatoren en implementatiestudies over sociale investeringen, arbeidsomstandigheden, huisvesting en de minimuminkomensbescherming. Aan dat laatste deel werkt CEBUD mee.
​
Onderzoek naar de haalbaarheid van het ontwikkelen en het gebruik van een bijkomende indicator om armoede te monitoren op Vlaams niveau
Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
CEBUD
​lopend
2021-2022
Dit onderzoek bouwt verder op de inzichten en aanbevelingen uit het VISA-rapport. CEBUD bestudeert in samenwerking met de Universiteit Antwerpen de haalbaarheid van de in het Vlaams regeerakkoord beoogde nominale armoede-indicator. De Vlaamse overheid wil zo armoede in Vlaanderen beter kunnen monitoren en de impact van het Vlaams beleid in de armoedecijfers weerspiegeld zien.
​
ABSPO: Absolute Poverty in Europe
University of Turku, Finland
TÁRKI Social Research Institute, Hungary
Italian National Institute of Statistics, Italy
CEBUD
2018-2021
ABSPO wil een absolute maatstaf voor armoede in Europa ontwikkelen en testen om de bestaande EU-indicatoren aan te vullen en te ondersteunen. Het project bouwt verder op voorgaande studies naar vergelijkbare referentiebudgetten in Europa en onderzoekt de mogelijkheid om deze uit breiden naar de gehele bevolking. De Europese Commissie onderzoekt de haalbaarheid en toepasbaarheid van verschillende prijsstrategieën en technieken om absolute armoede in Europa te meten.
​
VISA: Vlaamse Indicatoren Set Armoede
Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
CEBUD
​2019-2021
VISA wil een set van wetenschappelijk gevalideerde en robuuste beleids-indicatoren uitwerken waarmee armoede in Vlaanderen kan worden gemeten en gemonitord. CEBUD is verantwoordelijk voor het onderzoeken van de meerwaarde en moeilijkheden bij het gebruik van referentiebudgetten als indicatoren om de impact van het Vlaamse en lokale beleid op armoede in kaart te brengen.
​
Menswaardig leven met een minimuminkomen?
CEBUD
lopend
​In het dossier 'Menswaardig leven met een minimuminkomen?' onderzoeken we de doeltreffendheid van de minimuminkomens in België. Het dossier vergelijkt de hoogte van de referentiebudgetten met de hoogte van de minimuminkomens van ons land (minimumloon, minimumwerkloosheidsuitkering, leefloon en inkomensgarantie voor ouderen). Deze vergelijking toont aan dat voor heel wat gezinnen (sommige van) deze inkomens niet volstaan om een menswaardig leven te leiden.
​
Referentiebudget voor een gezin met een baby
CEBUD
lopend
Een referentiebudget bepaalt voor een specifiek gezinstype hoeveel dit gezin minimaal nodig heeft om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij waarin het woont. Intussen zijn er referentiebudgetten opgemaakt voor 22 verschillende gezinstypes, waarin kinderen van diverse leeftijden zijn opgenomen. Aangezien de komst van een baby heel wat extra uitgaven met zich meebrengt, ontwikkelt CEBUD momenteel het referentiebudget voor een gezinstype met baby.
​
Gebruik referentiebudgetten en REMI in de praktijk
CEBUD
lopend
OCMW’s die de webapplicatie REMI gebruiken, ontvangen jaarlijks een rapport over de actieve dossiers van hun eigen OCMW. In dit rapport wordt een benchmark geboden met de andere OCMW’s die de tool gebruiken. Lokale besturen kunnen deze rapportering gebruiken om de werking en inzet van OCMW-middelen op te volgen. Tevens signaleert het aandachtspunten om het lokaal sociaal beleid te optimaliseren.
​
Implementatie van de betaalbaarheidstoets voor de integrale waterfactuur
Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck
CEBUD
2017-2018
Het doel van het project is om, vertrekkend van de resultaten van het verkennend onderzoek, een onderbouwde, toepasbare methode uit te werken die de VMM/WaterRegulator toelaat om:
-
de betaalbaarheid van de integrale waterfactuur in Vlaanderen voldoende gedetailleerd én objectief in kaart te brengen;
-
de evolutie van de betaalbaarheid in de toekomst op te kunnen volgen;
-
impactsimulaties van mogelijke wijzigingen aan de structuur en tarieven te kunnen uitvoeren
​
Onderzoek naar steunnormen bij Kempense OCMW's
CEBUD
2013-2014
Met het oog op het opzetten van een beleid dat streeft naar meer eenvormigheid, gaat dit onderzoek, in opdracht van Welzijnszorg Kempen, na hoe groot de verschillen zijn in het toekennen van aanvullende financiële steun tussen de Kempense OCMW’s en of er hierin een evolutie is sinds 2008.
​
Bovenminimale referentiebudgetten
CEBUD
20XX-20XX
Bovenminimale referentiebudgetten geven gezinnen van verschillende omvang, samenstelling en inkomenspositie een gedetailleerd beeld van de wijze waarop vergelijkbare Belgische gezinnen hun budget besteden.
Onderzoek naar de effectiviteit van het implementeren van REMI voor het berekenen van de aanvullende steun door Vlaamse OCMW's
CEBUD
2012-2013
In dit project wordt onze webapplicatie met referentiebudgetten voor maatschappelijke participatie geïmplementeerd in enkele Vlaamse OCMW’s. Daarmee gaan we na of de applicatie REMI werkt en in welke mate ze effectief is, vooraleer ze aan te bieden aan alle Vlaamse OCMW’s.
​
Referentiebudgetten voor een menswaardig inkomen, een webapplicatie
CEBUD
2012-2013
In dit project wordt onze webapplicatie met referentiebudgetten voor een menswaardig inkomen (REMI) geïmplementeerd in enkele Belgische OCMW's. REMI is een webapplicatie die toelaat om concrete leefsituaties te spiegelen aan de referentiebudgetten voor maatschappelijke participatie. Deze webapplicatie werd uitgetest bij twaalf Belgische OCMW’s. We onderzochten de meerwaarde voor maatschappelijk werkers, raadsleden en cliënten bij het gebruik van de tool in de financiële hulpverlening.
​
Wat heeft een gezin minimaal nodig?
CEBUD
2006-2009
Het onderzoek naar de referentiebudgetten startte in 2006 toen een groep van Kempense en Limburgse OCMW’s aanklopte bij Thomas More met de vraag om een onderzoek uit te voeren naar het inkomen dat een gezin minimaal nodig heeft om rond te komen. De OCMW’s gaven aan nood te hebben aan een richtnorm voor het beoordelen van leefsituaties in functie van de menselijke waardigheid. Uit een eigen bevraging hierover kwamen immers grote verschillen aan het licht.
​
29 februari, wat levert een schrikkeldag op?
CEBUD
2016
De meeste mensen ervaren de maand februari doorgaans als een financieel rustpunt. Deze maand valt na de decembermaand waarin men vaak heel wat extra uitgaven doet voor de feestdagen, en na de maand januari waarin ook de soldenperiode met bijhorende meeruitgaven valt. Daarnaast telt februari de meeste jaren slechts 28 dagen, wat maakt dat heel wat gezinnen op het eind van de maand toch wel meer overhouden dan op het einde van een maand met pakweg 31 dagen. Om de vier jaar telt februari echter 29 dagen. Wat betekent die schrikkeldag voor het budget van huishoudens?
​